Skrivet av: La Casa Vola | 08 januari 2012

Mellandagar på La Casa Vola

Så har vi avverkat ytterligare ett år och tagit oss in i vårt nya år 2012 som på många sätt blir ett spännande år för Europa och för Italien. Det blev väldigt tydligt för mig när jag var på blixtvisit på La Casa Vola i mellandagarna.

När man har hus i Italien och inte bor där permanent finns det vissa saker som måste hanteras på plats även om mycket idag kan hanteras med hjälp av Internet och en bra bankkontakt på plats. En sak som fortfarande är administrativt krångligt är att betala sin fastighetsskatt. Eftersom italienarna själva inte betalar fastighetsskatt för sitt permanenta boende är det liten hjälp att få. Vi är helt i händerna på kommunkontoret och banken. Att vi är fyra delägare i fastigheten gör det heller inte enklare… Efter att utforskat allt om denna underbara fastighetsskatt via vår bank och vår mäklare, www.caseinpiemonte.com, insåg jag att jag skatten skulle ha varit betald redan i juni!

Jag beslutade mig därför att åka ner till huset och lösa problemet innan vi skulle få ytterligare straffskatt.
Effektiv som jag är passade jag samtidigt på att boka ett möte med elektrikern, försäkringsbolaget, lantbrukskontoret, banken och en middag med vår goda vän Marie som bott i området sedan 1979. Allt detta skulle ske på en och samma dag! Tro det eller ej, men denna dag var den italienska administrationen med mig och schwish så var allt på plats! På kvällen kunde jag därför njuta ett glas vin med Marie och hennes son och äta en god Tortellini al brodo som för övrigt är en av de traditionella rätterna på julbordet i området. Kvällens många diskussioner handlade bl a om Italiens framtid och alla de förändringar som är på gång med den nya regeringen. Den nye premiärministern Mario Monti har redan aviserat flera olika ekonomiska förändringar men som det mesta i detta land tar det tid innan det kan förverkligas. Vad gäller fastighetsskatten så är det  i alla fall helt klart att det blir en annan variant från och med 2012. Dessutom skall även italienarna betala denna skatt för sitt permanenta boende vilket borde förenkla för oss och för kommande inbetalningar av fastighetsskatter för vårt kära La Casa Vola!

För övrigt bjöd Piemonte och Santo Stefano Belbo på härligt vårväder med sol och 13 grader varmt. Olivträden och alla blommorna som ställdes in i stallet i höstas mådde fint. Det kliade i fingrarna att få sätta igång med vårarbetet i trädgården, så innan solen försvann på sena eftermiddagen tog jag fram lite redskap från trädgårdsskjulet. Det klipptes både rosor, fikonträd, oleander och till slut kammade jag till rosmarinen, timjan, oreganon och de andra växterna i vår underbara örtträdgård.

Så säga vad man vill om nya och dyrare fastighetsskatter, om ekonomiska kriser och krångliga administrativa rutiner !
Italien och Piemonte är och förblir La Bella Italia!

Kommentera

Kategorier

